Ενυδάτωση

YamaYoga > Διατροφή > Ενυδάτωση

Το 70-75 % του ανθρώπινου σώματος αποτελείται από νερό. Ακόμα και τα οστά μας αποτελούνται από περίπου 20% νερό, το οποίο εκτός όλων των άλλων είναι και απαραίτητο για τη μεταφορά όλων των θρεπτικών συστατικών, των ορμονών, ακόμα και των αποβλήτων του οργανισμού μας. Πολλές φορές η αίσθηση ότι δεν είμαστε καλά ή ότι είμαστε άρρωστοι δεν είναι τίποτα άλλο από τα αποτελέσματα μιας αφυδάτωσης.
Δεν είμαστε άρρωστοι, είμαστε αφυδατωμένοι, διψάμε! Και οι περισσότεροι από εμάς απλά δεν το ξέρουμε.
Η ενυδάτωση είναι απαραίτητοι για όλους μας καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Κρατήστε λοιπόν σημειώσεις ώστε να μην αφήσετε το σώμα σας να διψάσει.

Η δίψα μπορεί να προκαλέσει πόνο.
Ναι, έχουμε πόνους εξαιτίας της πείνας, αλλά ξέρατε ότι συμβαίνει το αντίστοιχο εξαιτίας της δίψας? Το να περιμένουμε να στεγνώσει το στόμα μας για να ζητήσουμε λίγο περισσότερο νερό δεν είναι σωστό. Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει χρόνιο πόνο στις αρθρώσεις, πονοκεφάλους αλλά και γαστρικά έλκη. Το νερό είναι απαραίτητο για να απομακρύνει τα όξινα απόβλητα μακριά από τα κύτταρα, και όταν είμαστε αφυδατωμένοι, τα απόβλητα αυτά παραμένουν, με αποτέλεσμα να πονάμε.

Αν αισθάνεστε κουρασμένοι, μπορεί να φταίει η αφυδάτωση.
Μια μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Loughborough διαπίστωσε ότι η απλή πτώση 5% στα επίπεδα του νερού στο σώμα μπορεί να προκαλέσει μια απώλεια 25-30% στον τομέα της ενέργειας. Ακόμη και μια πτώση 3% μπορεί να προκαλέσει θόλωση της σκέψης, «ομίχλη του εγκεφάλου» καθώς και ένα πιο αργό μεταβολισμό. Μια άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το University of Connecticut’s Human Performance Laboratory βρήκε ότι ακόμα και η απώλεια νερού 1,5% οδήγησε σε μειωμένη γνωστική λειτουργία, πονοκεφάλους και κόπωση σε 25 γυναίκες και 26 άνδρες.

Οι αλλεργίες και το άσθμα μπορεί να συνδέονται με την αφυδάτωση.
Έχει διαπιστωθεί ότι, όταν το σώμα είναι αφυδατωμένο, δημιουργεί έναν φραγμό στους αεραγωγούς με σκοπό να περιορίσει την απώλεια νερού. Μάλιστα η ο ρυθμός παραγωγής ισταμίνης εμφανίζει εκθετική αύξηση όσο μειώνεται η ποσότητα νερού στον οργανισμό μας. Αποτέλεσμα οι αλλεργικές αντιδράσεις και η μειωμένη ανοσία. Η χρόνια μάλιστα αφυδάτωση μπορεί να πυροδοτήσει μια απελευθέρωση ισταμίνης σε ασθενείς που πάσχουν από άσθμα, κάτι που οδηγεί σε φλεγμονή και βρογχική στένωση.

Υψηλή χοληστερίνη
Η έλλειψη νερού προκαλεί αύξηση της χοληστερίνης στο σώμα μας προκειμένου να αποφευχθεί η απώλεια νερού από τα κύτταρα.

Υψηλή αρτηριακή πίεση
Όταν ο οργανισμός μας είναι σωστά ενυδατωμένος το αίμα αποτελείται κατά 92% από νερό. Σε περιπτώσεις ανεπαρκούς κατανάλωσης νερού η σύσταση του αίματος αποκτά μεγαλύτερη συγκέντρωση με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η φυσιολογική ροή του και να αυξάνεται η αρτηριακή πίεση.

Πόσο νερό να πιω?
Το πόσο νερό χρειαζόμαστε είναι κάτι που ποικίλει από άτομο σε άτομο. Εξαρτάται από έναν αριθμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του βάρους μας, τη δραστηριότητά μας, το επίπεδο στρες, το κλίμα ή τη θερμοκρασία αλλά και τη διατροφή μας. Μια βασική όμως οδηγία που την γνωρίζουμε όλοι είναι ότι θα πρέπει να πίνουμε τουλάχιστον 8 ποτήρια νερό ημερησίως.
Και να θυμάστε. Εκτός όλων των άλλων η χρόνια αφυδάτωση συντελεί στην αφυδάτωση και του δέρματος, του μεγαλύτερου οργάνου του σώματός μας, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ρυτίδων, χαλάρωσης και φυσικά πρόωρης γήρανσης.

Ένα νερό ακόμη και στη υγειά μας λοιπόν!

Ειρήνη Δαμανάκη

Yoga Educator