Yoga και Σκολίωση

YamaYoga > Yoga > Yoga και Σκολίωση

Η σπονδυλική στήλη του ανθρώπου, αποτελείται από 33 (ή 34) συναρθρωμένους στη σειρά σπονδύλους, οι οποίοι διακρίνονται σε τμήματα ανάλογα με τη θέση τους. Όταν παρουσιάζονται υπέρμετρες κυρτώσεις της σπονδυλικής στήλης εξαιτίας παθολογικών και διαφόρων άλλων αιτιών, έχουμε προβλήματα όπως η είναι σκολίωση, κύφωση ή λόρδωση.

Στην περίπτωση της σκολίωσης, όπου η σπονδυλική στήλη παρουσιάζει έντονη κύρτωση δεξιά ή αριστερά, το βασικότερο αίτιο είναι η λάθος στάση στήριξης των ατόμων στις καρέκλες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους μαθητές κατά την διάρκεια των σχολικών χρόνων. Πρόκειται για μια αναπτυξιακή διαταραχή που προκαλεί παραμόρφωση, στροφή και πλάγια κλίση των σπονδύλων με αποτέλεσμα η σπονδυλική στήλη να παίρνει σχήμα S ή C. Ο όρος προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη σκολιός που σημαίνει στραβός, (όχι ευθύς, όχι ίσιος).

Σε όλες τις μορφές της σκολίωσης το πιο σημαντικό βήμα είναι να γίνει έγκαιρη διάγνωση και στη συνέχεια να να πραγματοποιηθεί σε συνεργασία γιατρού και φυσικοθεραπευτή, πλάνο αποκατάστασης και θεραπευτικό πρόγραμμα ασκήσεων, καθώς επίσης να γίνει κατανοητή από τον ασθενή η όποια σπονδυλική παραμόρφωση έχει, για να είναι κύριος της θεραπείας του.

Η θεραπευτική άσκηση είναι αναπόσπαστο κομμάτι στη σταθεροποίηση και στη μείωση του εύρους της σκολίωσης όσο και στην ανακούφιση συμπτωμάτων που δημιουργούνται από αυτή.

Μια από τις καλύτερες μορφές άσκησης για την βελτίωση της ευκαμψίας & ελαστικότητας του ατόμου με τη διάταση της κοίλης πλευράς της σκολίωσης αλλά και ταυτόχρονη αύξηση στης μυϊκής δύναμης του κορμού και όλων των μυών είναι η YOGA.
Σύμφωνα μάλιστα με μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Global Advances in Health and Medicine, άτομα με σκολίωση που εξασκούσαν μια πόζα της yoga για 1-2 λεπτά την ημέρα για αρκετές μέρες την εβδομάδα, μείωσαν το κύρτωμα της σπονδυλικής τους στήλης κατά περίπου 32%.
Μέσα από τις Asanas (πόζες) της Yoga και τις αναπνευστικές ασκήσεις, οι οποίες φυσικά θα πρέπει να γίνονται πάντοτε με επίβλεψη και καθοδήγηση του φυσικοθεραπευτή αλλά και του έμπειρου καθηγητή της yoga, η βελτίωση στη στάση της σπονδυλικής στήλης είναι αισθητή σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ασκήσεις (asanas) διατάσεων αλλά και ενδυνάμωσης.

Virabadrashana 1 – Warrior 1
Πλήρως ανταποκρινόμενη στην ονομασία της, η πόζα του πολεμιστή 1, μας ενθαρρύνει και μας κάνει να αισθανόμαστε δυνατοί ενώ εμπνέει χάρη και δύναμη. Δυναμώνει τη μέση και την πλάτη μας, ενώ παράλληλα γυμνάζει τα πόδια μας.

Trikonasana – Triangle Pose
Η Trikonasana επιμηκύνει και κάνει διάταση στην σπονδυλική στήλη, και ενισχύει την ψυχική και σωματική μας ισορροπία. Μειώνει το στρες και τους πόνους στην πλάτη βοηθώντας τους να υποχωρήσουν.

Marjaryasana – Cat Pose
Η στάση της γάτας βελτιώνει την ελαστικότητα της σπονδυλικής στήλης, την κυκλοφορία του αίματος και χαλαρώνει/ξεκουράζει το μυαλό μας. Μια από τις καλύτερες πόζες όχι μόνο για την σκολίωση.

Άλλες πόζες (asanas) που μπορούν να εξασκούνται για την αντιμετώπιση και βελτίωση της σκολίωσης είναι η Pachimotanasana – Seated Forward Bend, η Adho Mukha Svanasana –  Downward Facing Dog, η Balasana – Child’s Pose και αρκετές ακόμη asanas.

Γενικός κανόνας είναι ότι πρέπει να γίνονται με καθοδήγηση, αργά, κατανοητά και με σωστές αναπνοές. Σημαντικότατο ρόλο στην αποκατάσταση αποτελούν οι αναπνευστικές ασκήσεις – Pranayama καθώς μειώνουν το αναπνευστικό έργο και ενισχύουν τους αναπνευστικούς μυς του κορμού.

Ειρήνη Δαμανάκη

Yoga Educator